دانشگاه علم و فرهنگ در تراز جهانی

رتبه‌های برجسته در نوآوری و استناد علمی

امروزه دانش به‌عنوان مهم‌ترین عامل ایجاد ارزش‌افزوده در اقتصادهای مدرن و ترویج رقابت‌پذیری کشور در سطح بین‌المللی محسوب می‌شود؛ بنابراین از دانشگاه‌ها انتظار می‌رود تا منبع تولید علم و دانش باشند.
در این راستا سالیانه مؤسسات جهانی علمی گوناگونی طبق شاخص‌های استاندارد، دانشگاه‌های دنیا را رتبه‌بندی می‌کنند که این شاخص‌ها و رتبه‌های کسب شده برای دانشجویان و دانشگاهیان معنا و مفهومی از رقابت علمی و توسعه دانشگاه ها را به ذهن افراد متبادر می‌کند. اکثر رتبه‌بندی‌های انجام شده همه دانشگاه‌ها را به چالش می‌کشد و می‌تواند برتری هر دانشگاه را در زمینه‌های مختلف نشان دهد.
دانشگاه علم و فرهنگ با دستیابی به رتبه‌های برتر در شاخص‌های علمی و نوآوری، جایگاه خود را در میان دانشگاه‌های برتر کشور و جهان تثبیت کرده است. این دانشگاه، با تمرکز بر پژوهش، کارآفرینی، نوآوری و ارزش‌آفرینی، در سال‌های اخیر موفق به کسب افتخارات قابل‌توجهی در سطح ملی و بین‌المللی شده است.
در رتبه‌بندی سال ۲۰۲۴ بر اساس شاخص‌های سایمگو، دانشگاه علم و فرهنگ توانست به رتبه ۴ در میان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور از نظر نوآوری دست یابد و در سطح جهانی نیز جایگاه ۲۰۳۷ را به خود اختصاص دهد. این موفقیت در حالی به دست آمد که این دانشگاه در سال‌های گذشته نیز توانسته بود جایگاه‌های برجسته‌ای را در شاخص مطرح شده، به خود اختصاص دهد؛ به‌طوری‌که در سال ۲۰۲۳ با رتبه ۴ کشوری و ۲۵۶۷ جهانی، در سال ۲۰۲۲ با رتبه ۱ کشوری و ۲۰۶۹ جهانی و در سال ۲۰۲۱ با رتبه ۱ کشوری و ۱۷۷۴ جهانی، و همچنین در سال ۲۰۲۰ با رتبه ۱ کشوری و ۱۲۰۵ جهانی در این شاخص حضور داشت.
این دانشگاه همچنین توانسته است در شاخص استناد به‌ازای مقاله، در رتبه ۷ در میان ۱۵۰ دانشگاه و مؤسسه آموزش عالی کشور قرار گیرد که نشان‌دهنده کیفیت بالای تحقیقات علمی و تأثیرگذاری آن‌ها در جوامع علمی است. علاوه بر این، در شاخص چاپ کتاب نیز دانشگاه علم و فرهنگ رتبه ۲۸ را در میان دانشگاه‌های جامع کشور به دست آورده است.
در سطح بین‌المللی، دانشگاه علم و فرهنگ در رتبه‌بندی TIMES IMPACT RANKING 2024 موفق به کسب رتبه ۵ ایران و ۱۵۰۱ جهان در سال ۲۰۲۴ شده است که نشان‌دهنده تعهد این دانشگاه به پیشرفت‌های علمی و توسعه پایدار است. همچنین در رتبه‌بندی دانشگاه‌های سبز جهان، این دانشگاه توانست رتبه ۱۱۰۴ را کسب کند.
گفتنی است، بر اساس رتبه‌بندی ISC، دانشگاه علم و فرهنگ به‌عنوان برترین دانشگاه غیردولتی در ایران شناخته شده است که بازتاب‌دهنده تلاش‌های مستمر این دانشگاه در راستای ارتقای سطح علمی و پژوهشی است. این دستاوردها گواهی بر تعهد دانشگاه علم و فرهنگ به ارتقای سطح علمی و نوآوری در تراز جهانی است و نشان‌دهنده چشم‌انداز روشن این دانشگاه برای آینده‌ای پر از دستاوردهای علمی و تحقیقاتی است.